Resulttia Solutions — rutkasti resulttia

Resulttia Solutions on urheiluseurojen ja yritysten toiminnan kehittämiseen erikoistunut innovatiivinen ohjelmistoalan yritys. Suunnittelemme ja toteutamme tietokoneohjelmistoja, Internet-palveluita ja huippuunsa viritettyjä välineitä uusille metriluvuille pyrkiville yrityksille, yhdistyksille ja urheilijoille.

Lisätietoja yrityksestä

Artikkeliarkistomme

Yhteystietomme

Resulttia Solutions

045 277 8527
info@resulttia.fi
www.resulttia.fi

Y-tunnus: 1468509-8

Postiosoite:
Resulttia Solutions
Säästäjänkatu 9 G 45
33840 TAMPERE

Yhteyshenkilö:
Mika Salonen
Kehitysjohtaja
045 672 6722
mika@resulttia.fi

10.11.2020

Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen jäljillä

Nykyisin etenkin erilaisista sovelluksista puhuttaessa tai kirjoitettaessa usein nousevat esiin termit "käytettävyys" ja "käyttäjäkokemus". Jo pitempään käytössä ollut "käytettävyys" kertoo, miten tehokkaasti käyttäjä saa haluamansa asian tehtyä tunnetussa ympäristössä. Käyttöliittymien erikoisuudet, ns. käytettävyyskukkaset, syövät käytettävyyttä. "Käyttäjäkokemus" keksittiin ikään kuin lisukkeeksi, kun "käytettävyys" ei enää riittänyt kuvaamaan sitä tunnekirjoa, jonka vahvasti koukuttavat pelit ja sosiaalinen media aikaansaavat.

Termi "käyttäjäkokemus" kuvaa kokonaisvaltaista elämystä, liittyen tuotteen tai palvelun käyttämiseen tai kuluttamiseen. Tähän kokonaisvaltaiseen elämykseen liittyvät käyttöliittymä, käytettävyys, elämykset ja tunteet. Kyse on siis paljon muustakin kuin pelkästä "käytettävyydestä", vaikka termit usein virheellisesti sekoitetaan keskenään.

Sanana käyttäjäkokemus on kieltämättä varsin kuvaava. Eipä ihme, että se on otettu käyttöön ja sanaa ikään kuin sovelletaan useissa eri yhteyksissä eli käytetään hieman vastaavanlaisia sanoja. Netistä löytyy verkkopelien synnyttämästä kokemuksesta kiinnostunut sivusto, joka vertailee pelisivustoja juuri käyttäjäkokemuksen kannalta eli se pohtii monelta eri kantilta, miltä eri sivustot tuntuvat ja millainen yleisfiilis niiden käyttämisestä ihmiselle jää.

Mitä siitä sitten seuraa, jos käyttäjäkokemus on hyvä? Todennäköisesti palvelu tai tuote, jonka käyttäjäkokemus on enemmänkin kuin hyvä eli reilusti kilpailijoitaan parempi, tulee herkästi osaksi jokapäiväistä elämää. Kyllä, näin se menee. Mikäli mahdollista, palvelut ja tuotteet kannattaakin nykypäivänä suunnitella ja toteuttaa ns. käyttäjäkokemus edellä, siihen vahvasti panostaen. Kun käyttäjä kokee saavansa haluamansa ja hänelle jää hyvä fiilis, on hän koukutettavissa ja hänestä on mahdollista saada tuotteen tai palvelun vakiokäyttäjä. Jos taas käyttäjäkokemus on heikonlainen ja löytyy kilpailevia tuotteita ja palveluista paremmalla käyttäjäkokemuksella, on käyttäjä suurella todennäköisyydellä jo menetetty tapaus ja siirtynyt kilpailevan ratkaisun käyttäjäksi.

Käyttäjäkokemus voi tietoteknisten tuotteiden ja ratkaisuiden lisäksi liittyä moneen muuhunkin arkiseen asiaan. Oli kyse sitten vaikkapa huvipuistosta, silläkin on oma käyttäjäkokemuksensa. Kaikki huvipuistokäyntiin tavalla tai toisella muodostaa käyttäjäkokemuksen — aina laitteista ja mainosten ulkoasusta henkilökunnan palvelun tasoon ja kotimatkaan asti. Olipa asia melkein mikä hyvänsä, voidaan käyttäjäkokemusta mitata. Käyttäjäkokemusta ei sovi unohtaa tai väheksyä, sillä se on monessakin mielessä erittäin tärkeä tekijä.

Jotain käyttäjäkokemuksen merkityksestä kertoo se, että netin valtava vapaan sisällön tietosanakirja Wikipedia ottaa käyttäjäkokemuksen erittäin vakavasti. Wikipedialla on oma käyttäjäkokemuksen parantamiseen pyrkivä ja tähtäävä ohjelmansa. Paljon työtä käyttäjäkokemuksen eteen on jo tehty. Sitä on tehtävä vielä paljon lisääkin, koska maailman suosituimpiin verkkosivustoihin lukeutuvaa nettitietosanakirjaa on syytetty lähinnä huuhaatiedon levittäjäksi ja epäluotettavaksi tietolähteeksi.

Vaikka Wikipedia toimii hyvänä ja kattavana tietolähteenä, joka palvelee miljoonia ihmisiä — ja kaiken lisäksi varsin usein käyttäjän omalla äidinkielellä — maksutta, se saa kritiikkiä osakseen ja lokaa niskaansa. Tämä kaikki kertoo siitä, miten vaikeaa ensiluokkaisen käyttäjäkokemuksen aikaansaanti on.

Yhteistyökumppaneitamme

JM Pool Cues teettää, maahantuo ja myy JM-merkkisiä biljardikeppejä ja muita laadukkaita biljarditarvikkeita.

Resulttia Software on kansainvälisesti toimiva yritys, joka keskittyy Microsoft Windowsissa toimiviin apuohjelmiin, työkaluihin ja muihin ohjelmistoihin, jotka tunnetaan maailmanlaajuisesti helppokäyttöisyydestään ja tehokkuudestaan.

Resulttia Sportswear on tekstiilien jälleenmyyjä, joka toimittaa urheiluseuroille, yhdistyksille, yrityksille ja yksityisille T-paidat, pikeet, colleget, takit, housut ja muut tekstiilit omalla logolla ja tekstillä — tai ilman niitä.

Copyright © 1998-2025 Resulttia Solutions